Energideklaration och radonmätning

Energideklaration genomfördes senast 8 juli 2023. Resultatet för våra lägenheter var sammanfattningsvis:

• Energiklass: D
  • Energiprestanda, primärenergital: 100 kWh/m² och år
  • Specifik energianvändning (tidigare energiprestanda): 56 kWh/m² och år
  • Uppvärmningssystem: Värmepump-frånluft (el)
  • Radonmätning: Utförd

Energideklarationer för föreningens lägenheter finns att hämta via Boverkets tjänst Sök och hämta energideklaration – Energideklaration – Boverket. Ange kommun ”Nacka” och den adress du vill söka på, eller sök via fastighetsbeteckning ”Älta 105:28” där alla föreningens adresser finns med. I tjänsten kan du välja att få energideklarationen skickad via e-post.

Radonmätning genomfördes i alla lägenheterna under våren 2023. Mätresultaten visade att alla lägenheterna hade årsmedelvärden som var lägre än referensvärdet för människors hälsa som är 200 Bq/m³ (avser årsmedelvärdet). Ingen lägenhet hade högre årsmedelvärde än 100 Bq/m³ och de flesta lägenheterna hade årsmedelvärde som var lägre än 30 Bq/m³. Resultaten ska finnas tillgängliga i Nacka kommuns tjänst Sök radonmätning i Nacka | Nacka kommun. Ange fastighetsbeteckningen ”Älta 105:28” eller en specifik adress för att söka i tjänsten.